2015 m. rugpjūčio 17 d., pirmadienis

Nevaldomas valgymas

Penktadienio vakaras. Jaučiatės pavargusi po savaitės darbų ir norite atsipalaiduoti. Įsijungiate filmą. Prie filmo iš pradžių pasiimate sveikų užkandžių ( jau kelis mėnesius stengiatės maitintis sveikai). Paskui pagalvojate, kad nieko blogo neatsitiks, jei suvalgysite kelis picos gabalėlius, juk visą savaitę sąžiningai laikėtės trenerio sudaryto mitybos plano ir norite save kaip nors „apdovanoti“. Taip netikėtai suvalgote ne kelis picos gabalėlius,o visą picą.. Pradedate jausti kaltę ir pykti ant savęs, kad neturite valios, neatsispyrėte pagundai. Tuomet pagalvojate: „vis tiek suvalgiau visą picą, tai koks jau skirtumas..“ ir į trasą eina visos Jūsų šaldytuvo gėrybės: ledai, šokoladai, sūriai, skanios mėsytės ir tt. Žiauriai apsivalgote.. Pilvas išsipučia it prarijus balioną, sunku kvėpuoti, jaučiate pykinimą. Valgydamos tikėjotės pajausti malonumą, bet viskas, ką jaučiate , tai kaltės jausmas ir savigrauža.. Ar atpažįstate save? Ar kada pagalvojote, dėl kokios priežasties nesugebate kontroliuoti savęs ir apsivalgėte? Tai – nevaldomas valgymas: valgote daug, bet ką, negalite sustoti ir tai dažnai kartojasi. Pavalgius nejaučiamas malonumas,o tik kaltės jausmas.
              Rašydama šį tekstą, tikrai nenoriu pasakyti, kad visą gyvenimą reikia valgyti tik ryžius ir virtą vištą ir niekada nepasiduoti pagundoms. Visi esame žmonės, visi turime mėgstamus maisto produktus, svarbias mums progas. Kartais nukrypti nuo sveikos mitybos yra normalu. Tikrai normalu savo „cheat day“ metu nueiti į mėgstamą kavinę, atostogų metu leisti sau tai, ko galbūt neleidžiate kasdien ar kartais valgyti tada, kai norisi, o ne tada, kai reikia pagal mitybos planą. Nereikia tapti visiškai izoliuotais nuo draugų, nes jie valgo galbūt visiškai nesveikai ir Jums nepriimtinai. Kartą pamačiau fitneso entuziasto Pauliaus Valaičio video, kuriame jis pasako labai gerą mintį, kuri man įstrigo: „jei nesiruošiate varžyboms ir kažko labai norite, tai imkite ir suvalgykite“. Dažna merginų klaida, dėl kurios jos vis apsivalgo - per griežta ir vos ne varžybinė dieta. Žinoma, kad Jūs neištversite ilgai valgant 3 maisto produktus, nevalgant angliavandenių ar tų pačių vaisių. Mityba turi būti tokia, kad ji nebūtų Jums kančia ir netaptumėte depresuotu, visų pramogų vengiančiu žmogumi.. Tik tokiu atveju, sėkmingai laikysitės mitybos plano ir nebus apsiėdimo priepuolių, už kuriuos graušite save.
              O dabar šiek tiek priežasčių, dėl kurių žmonėms pasireiškia nevaldomas valgymas. Mokslinėje literatūroje dažnai išskiriamos 3 pagrindines priežastys, kodėl žmonės apsivalgo. Pirma priežastis – veiklos trūkumas. Turbūt retas iš mūsų apsivalgo darbo vaalndomis, kai pilna darbo. Dažniausiai valgymo priepuoliai pasitaiko vakarais namuose, kai nėra daug darbų. Tuomet veikla tampa valgymas. Kokia gi išeitis? Pagavę save, kad norite eiti link šaldytuvo ne todėl,kad tikrai norite valgyti, o todėl,kad neturite ką veikti, užsiimkite mėgstama veikla: išeikite pasivaikščioti, pažiūrėkite mėgstama serialą, paskaitykite knygą, paskambinkite artimam žmogui. Patikėkite, be maisto tikrai pilna pramogų, kurios suteiks Jums malonumą ir vėliau nesukels kaltės jausmo.
Antra priežastis, kuri skatina mus apsivalgyti – stresas. Jo netrūksta visur: darbe, namuose, bendraujant su aplinkiniais. Nebūtinai stresą sukelia neigiami dalykai (artimojo mirtis, finansinės problemos, tarpusavio santykių problemis ir t.t.), net ir mėgstama veiklą ir pokyčiai (nėštumas, persikraustymas į kitą butą, sportas) gali sukelti žmogui stresinę būklę. Dažnai dėl streso maistas tampa tikra paguoda. Kai kuriuos maistas veikia kaip raminamieji, suvalgius šokolado tam tarpui palengvėja, žmogus nurimsta. Ilgainiui išsivysto įprotis paguodos ieškoti maiste. Problema ta, kad sunkumai tik suvalgius maisto patys neišsispręs. Prie stresą sukėlusios priežasties tik prisideda nusivylimas savimi dėl silpnumo ir kaltės jausmas.
 Kovojant su stresu labai svarbu surasti jį keliančias priežastis ir bandyti jas spręsti. Jei darbe patiriate stresą, nes nespėjate laiku atlikti darbų, galbūt laikas paprašyti kitų darbuotojų pagalbos. Arba jei nuolat išleidžiate algą tik ją gavus , galbūt pravers pasimokyti šiek tiek taupumo įgūdžių.
Kartais streso išvengsite tiesiog nustoję bendrauti su kai kurias žmonėmis. Venkite Jus erzinančių ir smugdančių žmonių. Kai kurie žmonės pastebi tik blogus dalykus, klaidas, sunkumus.  Tokie žmonės tik pakraus Jus savo neigiamomis emocijomis ir bendravimas su jais neduoda Jums nieko gero ir naudingo. Bendraukite su palaikančiais, motyvuojančiais, pozityviais žmonėmis.
Trečioji priežastis, kuri skatina žmones nuolat apsivalgyti – nepasitikėjimas savimi. Nemeilė sau dažnai kyla iš sunkios vaikystės, nuolatinių nesėkmių darbe ir asmeniniame gyvenime. Esate nepatenkinti savo kūnu, matote savyje vien trūkumus, nekenčiate saves, kad net kelais savites neišveriate dietos. Nevaldomas valgymas – kai valgote daug, bet ką, negalite sustoti ir tai dažnai kartojasi. Kuo griežtesnė pasirinkta dieta, tuo didesnė tikimybė, kad pasiduosite pagundoms ir apsivalgysite. Tada pradėsite save kaltinti, menkinti ir galvoti, kad esate niekas ir Jums niekada nepasiseks. Išmokti savimi pasitikėti, tai sunkus ir ilgalaikis darbas. Žingsnis po žingsnio turite mokyts meilės sau. Nekritikuokite ir neteiskite saves per daug griežtai už nesėkmes. Priimkite jas kaip gyvenimo pamokas.
Jei nevaldomo valgymo tema Jums aktuali, siūlau perkaityti prof. Alain Golay knygą “Lieknėti be streso”. Joje daug testų, patarimų bei sprendimų, kurie gali padėti susitvarkyti su šia problema.



              

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą